Map South Island

Hein and Wil website

Onze reis naar Nieuw Zeeland en de Cook Eilanden 2006

Zuid Eiland van Nieuw Zeeland

Op Maandag 13 November namen we de Bluebridge Ferry naar het Zuid Eiland.
Wil on deck of ferry
Hein on deck ferry
Where are we going now
View of Picton
View into Queen Charlotte Sound
Je komt aan op het Z. Eiland in Picton aan het begin van de Queen Charlotte Sound.

Van Picton reden we via Havelock naar Nelson en verder naar Kaiteriterinet buiten het Abel Tasman National Park.
Kaiteriteri ligt aan een prachtige baai met een gouden zand strand afkomstig van de lokale graniet.

Kaiteriteri Bay in the rain
Maar het goot toen we hier aankwamen. De arme "whaka"- (kano's met "outriggers") peddelaars moesten het stellen met de constante regen.

Ondanks de regen wilden we toch zien hoe het er hier uitzag in de zon dus besloten we hier een paar dagen te blijven.

Het prachtige gouden strand.

Kaiteriteri Beach
Whaka peddlers
Kaiteriteri beach granite

Na Kaiteriteri reden we door het Motueka dal: met hop- en fruit (kiwi e.a) kwekerijen.
Via Murchison kwamen we in de Buller Gorge en kwamen we uiteindelijk in Westport weer aan deTasman Zee.
Net ten Z. van Westport bevindt zich het Cape Foulwind voetpad.

Wil and the Weka

In de Buller Gorge bevinden zich vele aanwijzigingen van grote aardbevingen in dit gebied: getuigen van de enorme krachten die hier samenspannen, ontstaan door de wrijving van de Pacific Plate tegen de Australian Plate, en die de Nieuw Zeeland Alpen omhoog stuwden.

Dit voetpad kronkelt zich langs de kliffen naar een zeehonden kolonie waar net vele jongen geboren waren.
Aan het begin van het pad kwam een "Weka" ons even een bezoek brengen.

Cape Foulwind footpath
New Zealand Fur Seals
Wil at Punakaiki
Verder Z langs de Westkust richting Greymouth bezochten we de"pancake rocks" ("pannekoek-rotsen") in Punakaiki.
Deze "pancakes" zijn Oligocene kalklagen die van elkaar gescheiden zijn door een styloliet (for more info email Hein).
Verder zijn er karst en "blowhole" verschijnselen.
Pancake Rocks
Hokitika's Clocktower
White Fronted Terns
Hein amidst the Pancakes

Door te klikken op een van de fotos opent zich een nieuw venster met een vergroting.

Voor het laatst bijgewerkt January 22, 2007

Nog verder Z. bleven we een paar dagen in Hokitika ("Hoki"): een klein plaatsje met vele fijn artiesten en koffie en gebak zaakjes.
Wil genoot darvan.
Hokitiki muffin
Wil agrees
Maar verder Z. gaande begon het weer slechter te worden. We hadden geluk om de Franz Josef Gletsjer nog in droog weer te zien. Maar toen we hier een 2e dag wilden blijven, openden zich de hemelsluizen en zagen we verder niet veel meer meer dan het groene gras langs de kant van de weg.
Microtectonics
Haast Cabbagetrees
Lake Wakatipu and Queenstown
Frans Josef Glacier.
towards Glenorchy
Queenstown and the Remarkables.
Maar we kwamen door de bergen heen door de Poorten van Haast (met duidelijke microtectonische activiteit) en arriveerden in Queenstown aan het Lake Wakatipu.
Hier bleven we een paar dagen om de omgeving te verkennen te voet (Ben Lomond Trail) en per auto naar het einde van het meer (Glenorchy: an orgie van Lupienen).
Toen na een laatste lattee en een NZ saucijsen broodje weer verder.
Queenstown pig out.
Arrowtown 2
Wil in Glenorchy
Arrowtown 1
Iedereen (met in begrip van dochter Lienke) raadde ons aan om Milford Sound te bezoeken, en speciaal wanneer het regent (wat meestal het geval is): dus op naar Milford Sound!
Alles wat we zagen was REGEN. Het boottochtje werd afgekort vanwege de 70 knopen wind dat de kombuis van de boot op de vloer zag belanden..
Panic in the kitchen
Milford Sound 70 knot winds
Curio Bay campsite
Porpoise Bay
Hein lost in the Fossil Forest

Arrowtown aan de Arrow Rivier is een oud goedzoekers plaatsje waar Chinese goudzoekers in de 1860's probeerden zich hier een bestaan te maken.

Nadat dat natte uitje reden we naar het meest zuidelijke punt in Curio Bay met een mooi strand EN een Jurassisch fossiel bos aan de voet van de klif EN een Geel-Ogige Pinguin kolonie.
naar de top van de pagina
terug naar de algemene Nieuw Zeeland pagina
naar het Noord Eiland
growth rings
Fossil Forest: Stumps
Yellow Eyed Penguin
Yellow Eyed Penguin2

Na deze opwinding begonnen we ons weer langzaam naar het noorden te begeven langs de O kust van het Zuid Eiland.
Via de Moeraki stenen bereikten we Oamaru: met exotische architectuur: het claims een van de best bewaard gebleven Victorian steden te zijn met vele kalkstenen gebouwen uit dat tijdperk.
En we hadden geluk, de Santa Claus optocht was die dag dus bleven we wat langer.
Maar het meest interessante was ons bezoek aan de Blaauwe Pinguin Kolonie waar net voordat het donker wordt groepen van zo'n 40 vogels aan wal komen om hun kuiken te voeren. Omdat het bijna geheel donker was hebben we hiervan geen fotos, alleen herinneringen.

Santa Parade2
Hein and Akaroa view
Citroen 2CV
Akaroa Caldera.

Van Oamaru reden we landinwaarts de Waitaki Valley op.
In Duntroon bezochten we een klein maar fijn geologisch museum met goede fossielen van walvissen e.d. die hier gevonden zijn.

In Omarama kochten we een nog een paar meer Merino wol truien, en bewonderden de fantastische lupienen langs de weg naar Mt.Cook/Aoraki Nat. Park.
Hier regende we weer eens uit en gingen dus maar verder naar Lake Tekapo, waar het Kerkje van de Goede Herder over het prachtige landschap van meer en bergen waakt temidden van prachtige lupienen velden

Met nog maar een paar dagen te gaan voor onze vlucht van Christchurch naar Rarotonga bezochten we de in elkaar gestorte caldera van het Banks Schiereiland , ten O van Christchurch.
Akaroa, een vriendelijk dorpje aan de baai, die in de caldera ontstond toen die vol liep na de ineenstorting, was onze laatste verblijf in NZ .
Akaroa was eens bijna Frans. De Engelsen waren de Fransen net een paar dagen voor. Allereerst waren het Franse boeren die hier voor als eerste Europeanen aan wal kwamen. Er is nog steeds een Franse invloed.
Wil and the ducks
Of....verder naar Rarotonga (Cook Eilanden)